Vliegtuigen boven de Rottige Meenthe: onrust bij bewoners
De uitbreiding van Lelystad Airport gaat ook Weststellingwerf aan. Nieuwe vliegroutes, zouden in dat geval recht over een groot deel van onze gemeente gaan. Dat zorgt voor vrees voor veel geluidsoverlast en ook milieuvervuiling.
Het natuurgebied de Rottige Meenthe krijgt, mits de plannen officieel worden, te maken met een laagvliegroute vanuit Engeland. Vliegtuigen passeren op een vlieghoogte van slechts zesduizend voet. Omgerekend is dat tussen de 1500 en 2100 meter, wat laag is. Vlakbij De Blesse, Steggerda en Noordwolde staat een wachtruimte in de plannen getekend. In een dergelijk gebied moeten vliegtuigen blijven rondcirkelen, tot zij toestemming krijgen om op de luchthaven Lelystad te mogen landen.
MEER OVER DIT ONDERWERP
- Procedure herindeling luchtruim start per direct
- Verbijstering over laagvliegers boven Weerribben en Wieden
Scandinavië-luchtlijn
Daarnaast ligt er nog een plan voor een Scandinavië-luchtlijn, die mogelijk vanuit Drachten via Weststellingwerf naar Flevoland gaat. De Engeland-route loopt via Wieringerwerf en Zuidwest Friesland over de Rottige Meenthe en Weerribben richting Lelystad Airport, dat na Schiphol de grootste luchthaven van Nederland moet worden.
Verontruste burgers
Omdat het laagvliegroutes betreft, wordt in en rond de Rottige Meenthe gevreesd voor veel geluidsoverlast en milieuvervuiling. Rob de Wind uit Munnekeburen, Leo Koot uit Scherpenzeel en Marlene Postma uit Nijetrijne maken zich grote zorgen. Zij noemen zichzelf verontruste burgers, en vinden het vreemd dat zowel burgers als bestuurders van de provincies van Friesland, Overijssel, Drenthe en Gelderland klaarblijkelijk niet geïnformeerd zijn over deze verstrekkende plannen. Zij vrezen voor de gevolgen. Het drietal stelt dat de Groote Veenpolder dankzij dalende vliegtuigen krijgt te maken met veel geluidsoverlast en ook luchtvervuiling.
‘Vliegtuigen verscheuren de rust’
‘We wonen hier in een uniek natuur- en stiltegebied en vliegtuiggeluid zal de rust hier letterlijk verscheuren’, zegt De Wind. ‘Wij moeten in deze recreatief aantrekkelijke en prachtige gebieden met een fluisterbootje varen. Terecht. Maar deze regel geldt klaarblijkelijk niet voor vliegtuigen die super laag ons luchtruim mogen passeren als de plannen doorgaan.’
Vragen in de gemeenteraad
Bij Postma begon het balletje in november te rollen. Bij onze buurgemeente Steenwijkerland bestaan de grote zorgen al langer. Omdat ze contacten heeft met Steenwijkerland, dook ze in de materie en concludeerde dat vliegtuigen in een laagvliegroute over de Westhoek komen vliegen. ‘Naar aanleiding daarvan heb ik vragen gesteld in de gemeenteraad en het college een gedetailleerde toelichting gestuurd’, zegt Postma, die namens GroenLinks in de raad zit. ‘Wethouder Cor Trompetter gaf aan enigszins op de hoogte te zijn, maar over onvoldoende informatie te beschikken om de vragen te kunnen beantwoorden. De wethouder gaat deze gegevens onderzoeken en zal binnenkort mijn gestelde vragen beantwoorden.’
‘Sprake van onbehoorlijk bestuur’
De Wind, Koot en Postma vinden het vreemd en onbegrijpelijk dat de provinciebesturen van Friesland, Drenthe, Overijssel en Gelderland, gemeenten en bewoners buiten de besluitvorming over de aanvliegroutes van Lelystad zijn gehouden. ‘Er is hier sprake van onbehoorlijk bestuur’, stelt De Wind. ‘Het heeft er alle schijn van dat in deze procedure naar een uitkomst wordt gewerkt.’ Ook al gaat het hier om voorlopige vliegroutes, de kans wordt klein geacht dat deze, op deze korte termijn, nog worden veranderd. De verwachting is namelijk dat de plannen nog deze maand in een definitief voorontwerp komen. Als dat gebeurt, voorspelt het drietal nadelige gevolgen voor de Rottige Meente en wijde omgeving. Zij hebben zich onder andere laten voorlichten door piloot Wim Liesker uit Ossenzijl, die onlangs de bevolking in Blokzijl voorlichtte over wat ook daar komen gaat.
Laagvliegroute zorgt voor overlast
Nog binnen twee jaar wil Lelystad Airport starten als recreatieve luchthaven. Op 1 april 2019 is het de bedoeling dat de nieuwe laagvliegroutes ingaan. De vliegtuigen die over het natuurgebied de Rottige Meente zouden komen, maken gebruik van zo’n laagvliegroute. Een vliegtuigtype als de Boeing 737 vliegt dan tussen de 1500 en 2100 meter boven de grond. Volgens Koot, De Wind en Postma zorgen die laagvliegroutes voor veel geluidsoverlast en milieuvervuiling. Geluid van vliegtuigen gaat niet rechtstreeks naar beneden, maar verspreidt zich tot drie kilometer aan beide zijden van het vliegtuig. ‘Dus een strook van 6 kilometer op de grond heeft last van ieder over razend vliegtuig. En dat worden er 10 vliegtuigen per dag, van ’s ochtends 5 tot 11 uur ’s avonds. Het landende vliegtuig heeft een horizontale, vaste vlieghoogte. De piloot moet continu gas geven om op deze hoogte te kunnen blijven. Dat zorgt voor veel meer geluidsoverlast en dus veel meer uitstoot’, legt Koot uit.
‘Waarom niet landen in glijvlucht?’
Gebruikelijk bij landingen is de glijvluchtmethode, waarvan alle vliegtuigen in Nederland gebruikmaken, behalve nu richting Lelystad. Met zo’n glijvlucht nadert een vliegtuig van grote hoogte in één schuine lijn het vliegveld. Doordat de piloot weinig gas geeft, vanwege de ingezette daling, draaien de straalmotoren op een laag pitje waardoor ook de geluidsopbrengst aanzienlijk lager is. ‘Waarom kunnen de vliegtuigen hier niet landen in een glijvlucht? Vliegtuigen naar Groningen, Rotterdam, Maastricht en Eindhoven doen dat ook’, vraagt Koot zich af. ‘Maar de Alderstafel (overlegorgaan tussen belanghebbenden over uitvoering vliegroutes, red.) wil hier tot nu toe niet serieus naar kijken.’
Korte voorlichtingsfilm
Koot benadrukt dat steun uit de politiek, gemeente en van Staatsbosbeheer zeker noodzakelijk is om in dit krachtenspel goed tegenwicht te kunnen bieden. Ook worden voorlichtingsbijeenkomsten met Plaatselijk Belang op stapel gezet. De Wind is daarnaast samen met zijn collega Albert Westerhuis bezig met een korte voorlichtingsfilm over de plannen. Koot: ‘Je kunt op je vingers natellen dat het niet bij tien vliegtuigen blijft.’
LINK PETITIE: https://petities.nl/petitions/red-fryslan-tegen-laagvliegen-boven-onze-meren-en-kusten?locale=nl